Kedi Terapisti Vet.Hek.M. Hakan Boyar

Veteriner Hekim Hakan Boyar, kedilerinizin psikolojik ya da fizyolojik kökenli davranış bozuklukları ile ilgili sorularınızı yanıtlıyor. Sorularınızın bu kapsam içinde olması kediseverler için Veteriner Hekim desteğinin en etkin şekilde paylaşılmasını sağlayacaktır. Anlayışınız için teşekkür ederiz. Sorularınız için kediterapisti@yahoo.com adresini kullanabilirsiniz.

Salı, Mayıs 09, 2006

Isıran Kedi

Soru : Kedimi 3 haftalıkken buldum. Şimdi 4 yaşında. Çok güzel ve harika bir kedi. Hep çok oyuncu ve ilgi isteyen bir kediydi. Onunla hemen hemen hergün oynuyorum ama yetmiyor. sabah ben evden iş için ayrılırken çok üzülüyor. akşam beni büyük sevinçle karşılıyor ama oyuna başladığımızda bütün hırsını benden çıkarıyor. ısırmalar, tırmalamalar.akşam eve geldiğimde başka bir şeyle ilgilenmeme tahammül edemiyor.cd kutusu/cep telefonu elimi neye uzatsam, önce bağırıyor sonra da hırsla elimi ısırıyor. kızamıyorum çünki neden yaptığını anlayabiliyorum. Tahammül edeceğini bilsem arkadaşlık etmesi için bir kedi alacağım ama bunu denemek için sokaktan eve(asla dışarı çıkmıyor) bir kaç defa kedi getirdim ve hepsinden nefret etti. Ona bir arkadaş almak istiyorum ama anlaşabileceklerinden nasıl emin olabilirim? Büyük ve yalnız kedilerin asla yeni bir kediye alışmadığını duymuştum. bu doğru mu?ona bir kedi arkadaş alırsam sorun daha büyük ve feci bir hale döner mi? Teşekkürler. D.S.

Sevgili D.S ; öncelikle evde yeni bir kediyi kabul etme şansı az yada şöyle söyleyeyim siz sanırım çalışıyorsunuz onları birbirlerine alıştırma sürecini evde geçirme şansınız yok.Bu yüzden felaket sonuçlar doğuracak böyle bir girişimde bulunmayın hem o hemde yeni gelen kedi üzülmesin. Size bir kaç soru soracağım ,sizden gelen karşılıklara göre yine soru yöneltebilirim. Bu sorularımın amacı kedinizin durumunu anlayabilmek içindir.Eğer yazışmaktan sıkılacaksanız, www.kedimveben.com sitemizdeki yazılarımı inceleyin ( kediterapisti linkine tıklayın) Sorularımı özel hayatınıza karışma olarak algılamayın lütfen !
Ben yazışacağımızı düşünerek sorularıma başlıyorum :
(Satır-Soru aralarında boşluk bırakıyorum oralara yazın lütfen. )

Öncelikle sevgi açlığı çektiğini düşünerek vicdan azabı çekmemenizi öneririm.İnsanlarda olduğu gibi kedilerinde eşref saatleri olabileceği gibi eş.. saatleride olabilir.Kedilerde sevgi arsızı olabilirler.

Onunla oyun şekliniz nasıl ?[D.Şahin] Attığım fareyi geri getirme- Balık oltası yakalama- (duran oyuncaklarla pek oynamıyor) Ama en sevdiği oyun : Kaçıp benim onu kovalamamı bekler.Ya da evin içinde saklanıp onu bulmamı sonra da benim saklanmamı ve beni evin içinde aramayı ister. Saklandığı zaman tuhaf bi miyavlama yapıyor. çağırır gibi. bu oyunu yapmadığım zamanlarda duvardan sekerek (1 metre kadar duvara tırmanıp atlyarak) dikkatimi çekmeye çalışır. saatlerce durup bana bakıyor. oturduğum yere arkasını dönüp öylece duruyor.. Tabi oyunda onu yakaladığımda veya fareyi getidiğinde ben de onu sevmeye çalışıyorum.o oyun istiyorsa ben de onu sevmek istiyorum ama bi türlü anlaşamıyoruz. çok yormamışsam her seferinde ısırır veya tırmalar. eğer çok yorulmuşsa(artık nefes alamayacak kadar) o zaman sevmeme izin verir.(çok kısa bi süre)

- Evinizde son zamanlarda bir değişiklik oldu mu ? ( Yeni eşya , misafir , gerginlik ) [D.S.] Yeni eşya ve misafir olmadı. BAzen annem bende kaldığında bundan ekstra mutlu olur. Annem onunla oynamıyor ama o dönemlerde kaprisli tavırları azalıyor. Gerginlik derken..bağırış ve gürültü olmaz ama benim ekstra gergin bir insan olduğum kesin. bazen benim içimi okuduğunu ve bu gerginliğin ona bulaştığını düşünüyorum.

- Kediniz 4 yaşında ne zaman bu sorunlu tavırları takınmaya başladı ? [D.S.] Hep böyleydi.Sadece son zamanlarda ben daha zor dayanabiliyorum. Daha önce kedi bakan arkadaşlarım biraz garip buluyorlar her elimi uzattığımda veya uzattıklarında tırnak çıkarmasını veya sevilmekten hoşlanmamasını.

- Günlük oyun süreniz ( aşağı yukarı ) ? [D.S.] haftasonları sürekli etrafımda dolaştığı için parça parça sürelerde toplam 1 saate yaklaşabilir. Hafta içi 10 dakika. Bazı akşamlar hiç.

- Mama yada kum değişikliği oldu mu ? [D.S.] Hayır.

Onda bir takım takıntılara neden olabilecek bir davranışınız oldu mu ? [D.S.] takıntı? Bilmiyorum ki. İlk geldiği zamanlar gece kalkıp 3 de bile onunla oynardım. Bu 6-8 aylık olana kadar böyle devam etti. sonraları işim ve günlük uğraşlar sebebiyle oyun istediğini bildiğim halde oynamadığım zamanlar oldu. bir de dolabı açtığımda sosis filan vereceğimi bildiği için dolap açılma sesine tok olsa bile koşarak ve seslenerek gelir. bir de sabahları ben yüzümü yıkarken elimden su içme takıntısı var sanırım. Sokağa çıkmaktan çok korkuyor ama her seferinde onu aşıya ben götürüyorum. dehşet anları. taşıma kabını görünce nevrimiz dönüyor. 3 gün önceden ruhen hazırlanmam ve çok kalın bişiler giymem gerekiyor.

Azarlama ,hafifte olsa fiske vurma gibi bir tepki verdiniz mi ? [D.S.] annem çok azarlar (yapma, hayır, çıkma oraya vs) ama asla vurmayız. annem azarladığında genelde kedim de onunla konuşur. (meydan okur ya da sakin sakin soru sorar gibi )ama ben bundan iki hafta kadar önce koluma atladığında ve tırnakalrını geçirip ısırdığında ilk kez çok sert tepki verdim ve ittim.o da yere çarptı.çok korktu. Annem olayı gördüğü için endişe etti kedimveben sitesini de o bulup bana tavsiye etti . bazen durup dururken meydan okuma sesleri çıkarmaya başlıyor. annem varsa ona sesleniyorum. annem gelip hayır, yapma diyor..ama işe yaramıyor. çünki ben gayri ihtiyari bu meydan okuma sesine kızım ne oldu diye seslenerek veya ona dokunarak karşılık veriyorum her seferinde aynı aptallığı yapıyorum ama biliyorum işe ayramıyor ve korkunç hüsran oluyor durum. Sadece hadi kızın yakala beni diye koşturmaya başlarsam sakinleşip oyuna başlıyor oyun bittiğinde de normale dönüyor. Ama bunu her zaman yapamıyorum ki.

Kısırşaltırıldı mı ? Kısırlaştırıldı ise ne zaman ? Daha önce cinsiyeti neydi ? [D.S.] Dişi. Kısırlaştırma kararı alamadım henüz.

Bu sorularıma verceğiniz karşılıklardan sonra size bazı önerilerim olacak onları uyguladığınızda büyük olasılıkla sorun çözülecek. Ancak vereceğim programı 5-6 hafta uygulayacaksınız.Sonuçta yumuşacık bir kediniz olacak. [D.S.] Gerçekten mi? Bu harika olur. Bazen annem olmaz böyle kedi diyip üzülüyor. kendisini asla sevdirmez sadece o istediğinde gelip omzumda purlar ve istemediğinde asla dokundurmaz. Anlamıyorum beni sevdiğini ve düşkün olduğunu biliyorum ama asla ben istediğimde onu sevmeme izin vermiyor.

Bekliyorum. [D.S.] Çok teşekkürler. Eğer dediğiniz gibi kedim yumuşacık olursa size nasıl teşekkür edeceğimizi bilemiyorum.Birşeyleri yanlış yapıyorum ki o da mutsuz oluyor ben de. Ama bir türlü bulamıyorum neden diğer arkadaşlarımın kedisi gibi olmadığını. Belki onu hiç sevmeye çalışmamalıyım ama o zaman neden hiç sevmediğim zamanlarda ayağımın dibinden ayrılmıyor anlamıyorum. bazen elimde ya da tenimde hoşuna gitmeyen bir koku ya da bişi olduğunu düşünüyorum. ama o zaman onu sevmeye çalışan arkadaşlarıma farklı davranması gerekirdi. Kısacası ona tırnakları içerdeyken sadece uyurken dokunabilir.
Kucağıma almamdan ekstra hoşlanmıyor.şımarık miyavlama veya saldırı kıhlaması sesi çıkarıyor. Asla vahşi bir hayvan gibi kimseyi ısırmaz buna eminim ama o sesi çıkarıyor yine de. Bilemiyorum.

En içten saygılarımla [D.S.] Çok sağolun ve iyi çalışmalar ve iyi haftasonları.

Hakan

Selam, ayrıntılı bilgileri büyük bir içtenlikle verdiğiniz için teşekkür ederim.Hafta sonu net'e pek girmiyorum.O yüzden büyük bir duyarlılıkla verdiğiniz açıklamaları anca değerlendirebileceğim. Öncelikle O çok şanslı sizin gibi bir dostu olduğu için. Sanırım bastırılmış, yaşanmamış cinsel dürtüler biraz hakim.Ötesinde kişiliğin parçaları dediğimiz mizaç ve karakterde önemli.Birisi genetiktir diğeri edinsel.İkisi birleşir kişiliği oluşturur.Sizin çocuğunuz biraz sert kişilikli , edinsel davrnışların bir parçası sizinle oyun alışkanlıkları. Anlatmışınız ta bebekken gece geç saatte kalkıp onunla oynadığınızı ,şimdi bundan yoksun bu bir “yoksunluk anksiyetesi"nin dışa vurumu.Ötesinde size aşırı tutkun ancak mizacından gelen bir sertlik söz konusu.
Hiç anneleri ile oynaşan bebek kedi gördünüzmü ? Annesinin bir yerinden tutar başlar tepinmeye ,annesi canı yandığında onun bu oyununu sertçe sonlandırır. Siz öyle yapmayın diğelim ki zamanınız yada keyfiniz yok , bir kaç tane lastik top edinin o oynamak istediğinde yuvarlayıverin . Yada kedi nanesi topu ( Catnipball ) alın.İçine koyacağınız kedi nanesi ( Catnip ) tohumları onu saatlerce oyalayacaktır. Fazla enerji nin atılması şart ki daha uyumlu davranabilsin. Kötü davranışlarının yerine iyi davranışların konması sistemli ,sabırlı davranışları gerektirir.Sakin olun,sabırlı davranın. Sabah biraz daha erken kalkın 5 dakika onunla oynayın,eve geç bile dönseniz akşam ve gece yatmazdan önce iki kez günde 5 'er dakika onunla oynayın. Yalnız bu sizin av onun avcı olduğu saklambaç olmasın ve ilk haftalarda onu okşamaktan kaçının.Mamayı oyundan sonra verin.Yada çok az sinirlerini yatıştıracak kadar az bir mama servisi yapın bitirdikten sonra size doğru bir hamle yaparsa yanına doğru top yuvarlayın.Birde hayırı öğrenmesi için hâlâ geç değil.Bunun için çalışın, sitemizdeki yazılarımı okuyun.Size bazı ipuçları verecektir. Anneniz sanırım tedirgin ve bu ona karşı davranışlarına yansıyor.Annenizi kendisine karşı bir tehdit unsuru olarak algılayabilir.Siz yokken anneniz ona sevebileceği kedi ödül yiyeceklerinden versin. Bunu bir kaç kez tekrarlasın. Sabrınız ve zamanınız yoksa onu kısırlaştırın süreç birz daha kısalacaktır.Ama kısırlaştırma tek çözüm değil davranış terapisi şart. Sizin gibi kedi dostlarına yardım etmek benim için büyük bir zevk. Her zaman için yazabilirsiniz.Size daha doğrusu ona bir yararım dokunursa büyük mutluluk duyacağım. Onunla, sevgiyle ve hep böyle duyarlı kalmanızı dilerim.
En içten sevgilerimle...
M.Hakan Boyar
Veteriner Hekim

0 Comments:

Yorum Gönder

<< Home